Nu är jag här igen!

Och jag hoppas att jag kommer stanna ett tag. Fortfarande händer mycket i livet och solen skiner och värmer så underbart, men jag vill ju trots det bevara det som händer i textform.

Var ska jag börja … Jag har bestämt mig för att känna på tävlingslydnaden med Scilla igen. Utvärdera lite huruvida jag ska träna och tävla med bägge i lydnaden eller om deras träning ska gå olika vägar. Dina tycker ju i ärlighetens namn att nosarbetet är roligare än lydnad. Det är det hon gör med glädje oavsett väder medan lydnaden kan bero på dagsform (min eller hennes) och framför allt väder. Och vi tränar och tävlar ju för att det är kul .. eller? Ska skriva ett inlägg om det också senare.

Hur som helst så går tankarna på det viset i alla fall. Göra vad med vilken hund. Agility hade varit roligt med Scilla. Visa att även rottweiler kan! Och hon hade nog varit en jävel på det. Snabb, stark och en vilja för fem. Vi får se om jag har råd och tid med en kurs till hösten. Vi tränar ju trots allt även weight pulling, lydnad och spår 🙂 Men jag ville ju ha en mångkampare!

JO, vi har varit hos fysioterapeuten! Så himla himla glad är jag att jag gjorde det. Det öppnade en helt ny värld. Vi åkte till Medicor Rehab och jag säger då det; vilken kvinna! Makalöst duktig. Vilka kunniga människor dessa kroppskännare är. Kan skriva ett helt eget inlägg om det och så blir det nog. Vad jag fick höra, tankar kring det och så vidare.

Jag är på gång på riktigt med ett järngäng i tävlingslydnadstärningen! En av mina nyfunna hundvänner fick ett medlemskap i SBK och en tävlingslicens i födelsedagspresent (vilka geni till vänner hon har 🙂 ) så nu har vi skrapat ihop en handfull folk som vill träna lydnad med fokus på tävling! Det betyder så himla mycket för mig, det här … En dröm, faktiskt. Planen är att ses minst (!) en dag i veckan och hjälpa varandra framåt i träningen mot start i lydnadsklass. Scilla har ju 193 poäng ifrån lydnadsklass 1 men jag har inte ens prövat på klass 2s moment av olika anledningar så det ska bli jätteroligt att pröva på de. Målet med Dina är ju SLCH … Hade varit magi … Och jag vet att hon kan! Det handlar bara om att jag ska bestämma mig och ha rätt folk omkring mig. Och nu kanske den chansen kommer! Vågar knappt tänka tanken … 🙂 Första träffen är på torsdag och då är endast Scilla med då Dina är med mamma på landet i dagarna. Det känns helt rätt att börja med en hund i taget. Det är nog mycket som går runt i huvudet på mig. Ah, jag är så galet peppad! 😀

Spåret har vi kommit igång med! Känns också riktigt gött att jag vågar det. Jag är inte särskilt kunnig på spår och har åtskilliga gånger försökt läsa mig till mer kunskap men det handlar nog främst om att skaffa sig erfarenhet här. Förstå hur ens egen hund fungerar och hur man ska jobba på bästa sätt. Men jag har inte vågat det! Jag är väldigt feg där. Jag är ingen trial and error-person utan vill helst ha saker planerade in i minsta detalj från plan A-C och sedan testa på dessa planer. Så bra självinsikt där, Anna! Nu jobbar vi på att kasta oss ut och bara träna och se vart vi kommer!

En annan sak som pågår i huvudet är som så vanligt återkommande: vad ska nästa hund bli för någonting …? Där finns det en hel del att grotta ned sig i. Det får bestämt också bli ett eget inlägg. Jag har blivit en sann bloggare här med framtida ämnen. Känns gött 😉

På fredag ska jag och Dina träffa min väninna som precis fått hem sin finska lapphunds-valp. Jag ska lära de hur ett riktigt spår ska gå till 🙂 Jag som inte kunde något om spår, säger jag … Men jag kan grunderna och jag vet att Dina spårar jättefint 🙂 Kul med förstagångshundägare som från början vill söka sig till kunskap och till ett aktivt sunt hundliv!

Nu ska jag ut i solen och njuta med hundarna och planera vilka moment jag ska ta med till träningen imorgon och bolla med underbara vännerna. Jag får inte glömma anteckningsblock! Det här kan bli riktigt bra!

Lämna gärna ett tassavtryck i form av en kommentar