Bruks & freestyle med filmklipp

Det har varit ett långt uppehåll då jag har lagt mer tid på träning av hundar, läst böcker och pluggat och mer snarare än bloggat. Jag saknar dock att dokumentera och inte minst någonstans att lägga bilder, film och text. Facebook-sida är på gång för en rejäl samlingsplats för allt som pågår i mitt hundnördiga huvud.

Idag har vi tränat på Marks brukshundsklubb tillsammans med vår nya vän Jessica. Det har blivit mer träning på brukshundsklubb sedan jag insett hur bra de är! Jag har alltid varit lite undrande om jag verkligen hör hemma där och varför jag inte lika gärna kan träna på gräsmattor hemma. Men det är en suverän samtligsplats, dofter och synintryck från andra hundar, material att låna och använda, hundvänlig omgivning för spår och uppletande. Klubbstuga med kaffe! Jag är ett fan.

Jag har bestämt mig för att satsa på bruks: spår med Razz. Det känns så himla rätt när jag väl har bestämt mig! Jag älskar att lära mig nya saker och det här passar honom så bra.

Jag har beställt inplastade träningskort från Game on Puppy tidigare. Tema fotgående respektive valp. Väldigt användbara och smidiga. Nu hade Jessica lagt ut två nya tema: kryp & framförgående. Bingo! Två moment jag aldrig har övat, men gärna vill lära in med klickerträning direkt. 15 kronor för vardera kort och numera i digitalt format- smidigt.

Razz planering:

– Frysa med nosen mot handtarget  (blivit inspirerad av Nando Brown och hans Fizz – kolla in deras Youtube )

– Försiktigt kliva över bruksstege

– Grunderna till kryp

– Gripa apport hårt och gärna hålla en sekund eller två

Dinas planering

– Kedja de moment hon kan till musik – mest för att öva på musiken snarare än hitta rätt takt mm

– Snabbare snurrar

– Snurra och backa in mellan benen

Dagen började uselt med att jag tappade bort mina hemnycklar och letade efter de i sisådär 10 minuter. Blev gött försenad till träffen med Jessica- så tråkigt! Mitt i uppståndelsen glömde jag min idé om frysmarkering med nosen för Razz. Inte hela världen, vi gör den ikväll.

De delar av kryp vi övade idag var

– Omvänt lockande liggande. Kriterie: flytta huvud bakåt
– Nostarget sittande och sedan liggande

Nedan kommer film på hur det gick

Läste instruktionerna noggrannare sedan och där står det att jag ska ha lugna rörelser och ta godisen med andra handen och servera den. Rättade mig sedan 🙂

Här är film på kriterium 2

Jag är väldigt nöjd med honom och känner mig förväntansfull på nästa steg! 😀 Brukset är ju riktigt kul!


 

Dina och jag övade på freestyle till Främling först. Svårt med takter och rytm, men vi övar och testar oss fram. Genom att kedja ser jag tydligt vilken länk som brister och det blir roligare att öva vidare, tycker jag. Jag bjuder på den urtöntiga filmen med text jag inte orkar ändra på. Dina är så glad ❤

Jessica föreslog att vi gjorde ett uppletande också. I stressen på morgonen hade jag glömt lägga ned tjänstetecknet, men på en brukshundsklubb borde folk ha överseende och förståelse för vad man tränar, tycker jag 😉

image

Egentligen har jag tänkt att backa till ruta 1 med uppletande och öva att han håller fast, raka utskick och snygga avlämningar. Men då jag inte börjat öva det ännu var det bara bra aktivering att låta honom skoja runt i en stor uppletanderuta 😀 Razz är lite av rusa först och nosa sedan. Det blev ett bra skick, ett där han kom tillbaka och jag skickade om, därefter bra och sedan ett där han kom tom tillbaka igen ganska snart. Då valde jag att bryta hellre än att ge synretning som jag hade gjort förr. Det är nyttigt för mig att inte vara så tjatig utan göra minnesnoteringar och ändå vara nöjd med den insats han gjorde 🙂

Dina fick agera bollkalle och letade upp de två föremål som var kvar ❤ Hon är så noggrann och söt min fina Dina. Men lite svårt var det allt, för även hon kom tillbaka utan föremål andra gången. Jag vet inte om det var pga att det var så vindstilla eller att föremålen låg dumt till. Men då Dina är freestyle-hund numera, förutom assistent då, fick hon skickas om lite närmare och välja föremål att bära tillbaka till bilen ❤

image
Grymt snygg avlämning hos Jessica

Efter mig var det Jessica och Junos’ tur. Juno är en den minsta tollare jag sett och så duktig! Han och Jessica sopar banan i rallylydnad och det tror jag de kommer göra i tävlingslydnad och bruks också, om de väljer att tävla i det. Tack vare Facebook har vi fått kontakt och det är jag så glad för 😀

image

Efter uppletande var Jessica tvungen att åka vidare på roligheter. Jag ville ha studiero på eftermiddagen så Razz fick ett pass apportering och bruksstege också.

 

Äntligen genombrott och jag kan gå vidare till nästa kriterium i sista repetitionen! Så stolt!

 

Det ser inte mycket ut för världen och kameran stod visst fel, men det ska bli roligt att se tillbaka om några månader eller ett år 🙂

Lämna gärna ett tassavtryck i form av en kommentar

