Ibland blir det inte som man tänkt sig …

… Ibland blir det bättre än så! Min vän Nadine föreslog att vi tränade ihop. Det ingick inte i min planering – jag är alltid inställd på att tisdagar är hundtränings-dag för då är jag ledig. Men imorgon är hundarna på landet och jag kan plugga då istället för ikväll, så egentligen passade det väldigt bra.

Sagt och gjort. På grund av värmen blev det spår och uppletande i härligt svala skogen. Razz har varit så irriterande pigg i dagarna trots värmen. Pockat på träning och motion. Tidigt imorse innan jobbet och innan värmen fick han dra mig på promenaden och han låg i som han inte gjort det. Jag tror dock det är ett gott tecken. Vår vän Johanna som är canineopat och numera vår personliga tränare för hund ❤ gav honom elbehandling i torsdags och det verkar ha gjort väldigt gott både under tiden och efteråt.

IMG_5903
Dina får syn på Nadine med kameran ❤

Jag har inte DogTracks i lånemobilen jag använder nu, men jag uppskattar att Dinas spår blev cirka 250 meter, kanske 300 meter. Spiraler i gräs och barrskog. Nadine satt i början av spåret med systemkameran och det hade passerat tre hästar mitt i spåret före och under liggtiden. Det störde henne mer än jag trodde att det skulle göra, men hon jobbade på bra och tyckte det var roligt.

IMG_5926

13340394_10207321009116129_1000855814_o
Bedårande Hollie

Nadines hundar Hollie och Saga var väldigt duktiga med sina spår. Jag är särskilt imponerad över Saga som är en samojed och en självständig dam. Just idag föll spår henne i smaken och hon ville nästan inte sluta 🙂 Hollies spår var perfekt avvägt för henne status. Nästa gång blir det mer utmanande och jag tror hon kommer svara jättebra på det. Hon är redo för mer!

IMG_5702

IMG_5829

Razz spår var cirka 250 meter. 4 snusdosor med lite av hans färskfoder i. Klurade till det med två övergångar från barrskog till grusväg samt följa grusväg några meter innan slut. Övergångarna klarade han helt OK, han missade en vinkel och därmed en snusdosa som jag gömt klurigt under blåbärsris. Tappade bort mig och tyckte han spårade säkert, men där tog jag fel 🙂 Önskar jag hade haft DogTracks så jag kunde se hur vi gick. Bra sak: riktigt bra känsla hos Razz. Tryck i steget, glad svans och intresserad av spåret. Skoj! Ska kombinera det med riktigt noggrann näsa också. Vi övar vidare.

IMG_5817

Nadine vill gärna låta Hollie testa uppletande så vi vallade en ruta och såg hur hon reagerade. Föremålsintresse är det inget fel på, så vi ville mest se hur hon agerade i en sådan situation. Det blev svårt och nästa gång kommer vi gå back to basics, som jag visste att vi skulle göra oavsett! Men nu vet vi hur vi ska jobba vidare och hon har fått en hint om hur spännande uppletanderuta är 🙂

IMG_5812

Klibbiga men inte trötta traskade vi längs vägen till en sjö längre bort. Hundarna fick plaska och Razz fick lära sig att hålla sig i skinnet trots att Saga fanns alldeles bredvid. Hollie har nyss slutat löpa, men ändå är det Saga han knappt kan slita ögonen ifrån! Det är vanligtvis mig han inte har många centimeter till, men jag har svår konkurrens i Saga. Puh! Men idag kom vi ett steg närmare att kunna slappna av de emellan. Det är kul att han gillar andra hundar, men det finns gränser, Razz 😉 Samojed/Holländsk herdehund är ingen blandras jag vill se komma till världen, hur fina ni bägge än är.

13334810_10207321009156130_2039031665_o

Alla hundarna fick plaska i vattnet och Dina lekte sorklek med en av två Puller. Bra hållbar leksak! Önskar den hade en annan färg än anskrämlig lila, men hundarna är nöjda 😉

13313718_10207321009236132_74609578_o

Lämna gärna ett tassavtryck i form av en kommentar

