Het lydnad och fysbehandling

Jag hade verkligen sett fram emot den här torsdagen. Onsdagen var lång med jobb och ärenden, men torsdagen var ledig och planerad med träning tillsammans med hundvänner samt behandling av hundarna efteråt. Den blev precis så bra som jag hade hoppats på! Dessutom fick jag köpt en fläkt till bilen. Det är ingen AC i vår ”likbil” och Razz blir lätt stressad av bilåkande … Dålig kombination. En liten fläkt att fästa på buren gav varken från eller till så vi köpte oss en rejäl golvfläkt á la industri på Hornbach samt en omvandlare till cigarettuttaget. Så himla nöjd! Värd många timmars letande på Backaplan efter rätt saker.

0019246_golvflakt-med-barhandtag
Såhär ser härligheten ut! Svalt blir det.

Vi var tre personer som tränade idag. Det var säkert närmare 30 grader varmt idag och vi sågs på ett stort fält med fotbollsplaner, så det var kortkorta pass idag. En promenad till uppvärmning blev det ändå och jag märker stor skillnad på Dina när jag är noggrann med uppvärmning. Hon blir mjuk och haltar inte efter att ha legat ner länge. Jag ska försöka vara fortsatt noggrann.

image
Qvick är grym på ”Rutan”

Razz hade fokus på fortsatt kryp samt framföregående. Jag repeterade kort de saker vi gjort tidigare gångerna – omvänt lockande och handtarget, men gick snabbare vidare till nästa steg: att länga sträckan till handtarget. Jag gjorde det även från sidan istället för rakt framifrån – skillnad från förut.

Han har bra förväntan och förståelse för beteendet, men det är värre med bakbenen 😉 De vill gärna komma under honom och sedan resa sig samtidigt istället för att smidigt ta sig fram en i taget. Jag vet om att han är stel och spänd i ”bakkärran” så det är ingenting jag petar i med lydnad, men jag jobbar mot att han ska sträcka sig så långt han kan, utan att resa stjärten, när vi övar.

Det gick riktigt fint idag! Bra sak: Han är hyfsat oberörd av hettan. Jag pressar honom inte, men jag skulle lätt kunna glömma av mig om jag inte ställde klockan. Han jobbar på och tycker det är roligt trots att solen gassar. Nästa gång ska jag fokusera på snabba nedlägganden och jag kommer göra nostorget från stående.

En av träningskompisarna har fått hjälp med störningsträning – kul att få användning av kunskaperna från min födelsedagspresent 2015: Störning,- och överträningshelg med Game on Puppy. Väldigt användbara kunskaper, se bara 😉 :

Dina fick bättra på länkarna i våra vanligaste kedjor. Jag tycker hon blir allt bättre. Hade önskat mer tryck i henne, men jag visste om värmen och ville inte egga henne idag. ”Fångad i en stormvind” och att ta upp skräp – skräp Dina funnit på marken och bad mina träningskompisar kasta – så blev det mer fart ändå 😉 Det är väldigt skoj att träna till musik – jag kan rekommendera det 😀 Det är svårt att vara sammanbiten när man har bra (eller mindre bra) musik med sig.

Jag har varit orolig att Dina har ont men min träningskompis Johanna som också är canineopat tyckte att det ser fint ut. När vi var klara med våra 5-minuter:pass med mycket vätska till hundarna åkte jag vidare med hundarna hem till henne. Jag hade ett väldigt lyckat massage- pass med Dina igår kväll så jag ville veta vad hon tyckte. Fin muskulatur, var kommentaren, och jag kan massera mer sällan.På lördag ska vi få hem vår enorma balansboll jag beställd. Wii! Det kanske finns ljus i tunneln för tant Dina – det vill jag tro 😀

image
Fina Dina, det kanske kan bli bra med ditt ben, äntligen ❤

Razz fick massage och el idag. Förra gången fokuserade vi elbehandlingen på ischias och masserade honom efteråt. Idag (en vecka senare) kunde Johanna massera grundligt och ganska djupt även på ryggen, där han är spänd, innan el och han tyckte om det! Jag är så stolt över honom och hur bra han svarar på behandlingar. Johanna är också väldigt begåvad ❤ El är helt nytt för mig. Jag har sett laser användas på både Dina och andra hundar, men el är väldigt spännande! Hundar kan heller inte ljuga. Är det rätt frekvens blundar Razz så fort det slås på. Idag fortsatte han blunda flera minuter efter vi var klara! Jag har aldrig sett honom så avslappnad.

Helt underbart att se att de njuter så och mår bra. Det betyder allt 🙂 Tanken var att eventuellt träna någonting fysiskt med en vän men både värmen och behandlingen gör att Razz får vila från sådant i 1-2 dagar.

image

 

Lämna gärna ett tassavtryck i form av en kommentar

