Träning efter privatkurs i spår

I tisdags gick jag och min vän på privatkurs för Karin Haglund. Det var inte sista gången! Det var verkligen jättebra och givande. Dessutom har hon jaktgolden – både sin fantastiska Arn som hon tävlat med i SM och lille Grip 13 veckor. Finaste fikan i skogen på länge 😀

Klockan 10  i morse vad vi hos Jessica för att åka efter henne till spårskogen. Nu ska jag använda mina nya tips! Det är roligt att lära känna nya ställen och inte gå sina vanliga ställen. Karin gav mig tips på att gå spår 80/20 äng/skog. Det gör hundarna mer noggranna och vi har bättre koll på vad vi faktiskt tränar och belönar. De visade sig att terrängen hade mer sly än vi var beredda på, men vi var kreativa och fick till det riktigt bra till slut. 

Jag hade lyckan att finna en liten äng där jag lade spår till Razz. Det blev 250 meter långt, fyra vinklar varav en 90 grader,  en apport i form av en liten bitkudde samt en återgång. Äng med högt gräs och lövskog.  Liggtid 30 minuter. Inspirationen till återgång fick jag tack vare Jessica förra helgen. Min tanke är att göra Razz noggrannare och att lära mig läsa honom bättre.

Dina fick ett spår på 200 meter, godis med ojämna mellanrum och tre vinklar. Sista 20 metrarna följde jag bilvägen. Lövskog. Hennes spår korsade Razz så de blev varandras förledningsspår. Liggtid 40 minuter.

Jessica lade ett spår på 250 meter till Juno, flera återgångar, fyra apporter och snirkligt då det var svårt att gå bland täta trädstammar.  Liggtid en timme exakt.

Det är snustorrt i backen nu och det blåste relativt mycket. Jag är mycket nöjd med hur Razz spårade. Han tog återgången snyggt – frågade inte om hjälp eller började ringa. Jag är nöjd med att jag lade leksaken tio meter efter vinkeln från återgången – det gjorde att han fick belöning direkt ju snarare han blev noggrann i och efter återgången. Ibland känner jag mig smart! 😉 

 Han blev verkligen överraskad av att det låg ett föremål i spåret och det är bra med överraskning. På tävling vill jag att han ska bli peppad när han hittar apporterna och det ska inte vara gammal skåpmat. Spåret är så pass roligt i sig. Han tog övergången till lövskog bra och spårade koncentrerat trots mitt förledningsspår. Nöjd! Jag ska fortsätta på det här viset och göra än mer kluriga saker i spåret – det tycker han är roligt!


Dina kändes så mjuk i kroppen och glad idag – tjoho! Spåret gick också fint. Hon var mycket mer sitt vanliga kattlika jag i spåret: metodisk med ”rullande” svansviftning – hon är så stilig när hon spårar bra 😀 Jag hade inget minne av hur jag hade gått och jag tror att hon genade i någon av vinklarna, men jag är så nöjd med intensiteten att jag förbiser det. Spåret är för aktivering och det är roligt att hon är på banan igen.

Jag är glad att jag följde med Jessica och Juno. Det är lärorikt att se andra träna sina hundar och hur de utvecklas. Juno har utvecklats mycket på de gånger vi har spårat tillsammans. Det är så spännande att se – och ibland enklare att se än hos sina egna hundar. Att kunna hjälpas åt att ta ned snitslar vid återgångar och berömma när det går rätt, hjälpa till med spårlinan som fastnar, diskutera svårigheter/utmaningar och hur de ska lösas i pausen vid apporterna. Sådant gör stor skillnad! Väldigt häftigt och fortfarande slås jag av insikten att spår också kan vara dynamiskt och möjligt att forma på alla möjliga sätt. Fullärd blir jag aldrig.

Imorgon ska jag och hundarna träna med Sara på Lerums BK.  Ser verkligen fram emot det! Inte minst tack vare ”fika” från Ferrari pizzeria – bästa i Västsverige 😍

Lämna gärna ett tassavtryck i form av en kommentar

