Vi har fått en egen PT

Roliga saker händer! Hela förra helgen har jag varit på landet för att ha elev i utbildningen, träffa hundvänner och göra ärenden. Dessutom får jag sådan bra studiero här.

Att arbeta med hundar och människor som har hund kan vara det roligaste jag har gjort. Utmanande, absolut. Men så roligt

”Kul att du gillar plugget, matte men kan du titta på mig nu?”

I lördags köpte jag en efterlängtad balansboll á la jordnöt. Den är för stora hundar och kostar därefter. Men när det gäller hundarna så finns det ingenting som heter ‘för stor prislapp’. De går före det mesta 🙂 Balansbollen kommer hjälpa Dina väldiigt mycket i sin rehalibitering av benet. Hon kommer lära sig att belasta det svagare benet på ett skonsamt sätt, bra komplement till annan träning men fortfarande stärkande.  För Razz är det bra för de små musklerna, hållning och balans. Han kommer få grym kroppskontroll vilket är super i många hänseenden. Skaderisken minskar inte minst. Det gillar man!


I söndags spårade vi med Jessica igen. Det var oerhört varmt – omkring 30 grader – så det blev ett mycket enkelt men lite längre spår till Razz och ett klurigt men mycket kort spår till Dina. Jessica har gått en spårkurs och övade på återgångar då hennes tollare Juno är slarvig i vinklar – fortsätter ”spåra” fastän vittringen försvinner och finner inte alltid rätt väg tillbaka. Jag har aldrig sett återgång i annat än viltspår, men det var verkligen roligt att se. Jessica lade två spår efter varandra. Cirka 200 meter vardera. Barrskog och lite blåbärsris. Det blev två återgångar i vardera spår, sammanlagt fyra. Det var stor skillnad på första återgången och den fjärde! Intressant att se skillnaden och hur de lär sig snabbt om man visar vad som lönar sig.  Ett till verktyg i verktygslådan.

Varken Razz eller Dinas spår var någonting att hänga i julgranen. Jag saknade min DogTracks för jag har ingen större aning om de gick  i kärnan särskilt mycket. Jag hade visserligen otur med vädret: torrt som fnöske i backken och svag till medel motvind. Men det är ingen idé att skylla på yttre omständigheter. Vi ska öva vidare! Det blev åtminstone bra aktivering för bägge.

Razz gick med för hög näsa stundtals och slarvade i början (på grund av vinden skulle jag tro). Jag borde hållit igen honom mer så han fick visa att han visste var spåret gick och arbeta noggrannare. My bad. Men motgångar taggar också – det är nyttigt! Kanske påverkar den oerhört torra marken och luften mer än jag tror. Gick enkelt i en U-form men de sista 10-20 meterna gjorde jag det lite klurigare och snurrade runt träd och vinklade. Faktum är att han började jobba hårdare då. Det blir mer intressant skulle jag tro. Ska ta med mig det.

Dina var helt enkelt inte alls i spår-mode. Antingen var det värmen även där, men vätskade henne innan spåret, eller så var det på tok för svårt. Vinden var inte snäll mot oss och hon hade problem att få vittring över huvud taget av någon anledning. Ska experimentera mer med liggtiden och tätare mellan apporter (= sänka kriterierna) så hon har högre förväntan nästa gång. Det blev bra sista 30 meter i alla fall och hon fann sin apport.


Efter spåret åkte vi till närmaste sjö och simmade. Jag önskar att jag hade kunnat fotografera i vattnet för hundarna var så söta! Simmade sida vid sida nästan oavsett hur de rörde sig.

Min vän canineopaten Johanna är numera vår personliga tränare för hund! Hon har lagt upp ett fantastisk träningsprogram för Razz så han ska vara i absoluta toppform för de högre klasserna i bruks. Det känns väldigt roligt och bra att ha ett proffs i ryggen. Första fasen är 4-6 veckor utformat med koordination och kondition. Jag ska förstås fortsätta stretcha och massera också. Vi utvärderar om 1,5 vecka. Jag kommer få ligga i, men jag är så peppad 😀 Även Dina har fått övningar och jag tror hon kommer må gott av det här och bli jämn och stark igen.

Razz är stilig 😍 men ännu bättre kommer det bli!
Lämna gärna ett tassavtryck i form av en kommentar

